Friday, November 12, 2010

last revision

bincang ape ape subjek yang tak berapa paham kat ruang komen,

terima kasih.

"makin banyak kamu tolong orang inshaAllah makin banyak Allah tolong kamu"


39 comments:

SaRaH_AdiBaH said...

salam..bgs2 entry yg bagus.
sy tak paham ttg khoraj biddoman..
tp, sapa yg blh tolong sy ni...

p/s-"makin banyak kamu tolong orang inshaAllah makin banyak Allah tolong kamu"

tqa.awesome said...

sarah, hehe i pon xpaham sangat tapi setelah search kat internet dapat la sikit2 gambaran

[[“Penghasilan/kegunaan adalah imbalan atas kesiapan menanggung jaminan.”

Maksud kaidah ini ialah orang yang berhak mendapatkan keuntungan ialah orang yang punya kewajiban menanggung kerugian ]]

erm~ nak kaitkan dengan qarad tak tau la camne..

maksod hadith yang kat slide last skali uh

“Dari sahabat ‘Aisyah radhiallahu ‘anha, bahwasanya seorang lelaki membeli seorang budak laki-laki. Kemudian, budak tersebut tinggal bersamanya selama beberapa waktu. Suatu hari sang pembeli mendapatkan adanya cacat pada budak tersebut. Kemudian, pembeli mengadukan penjual budak kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan Nabi-pun memutuskan agar budak tersebut dikembalikan. Maka Penjual berkata, ‘Ya Rasulullah! Sungguh ia telah mempekerjakan budakku?’ Maka, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Keuntungan adalah imbalan atas kerugian.’” (HR. Ahmad, Abu Dawud, at-Tirmidzy, an-Nasai dan dihasankan oleh al-Albani).

Abu Ubaid menjelaskan maksud hadits ini dengan berkata, “Yang dimaksud dengan keuntungan pada hadits ini adalah hasil pekerjaan budak tersebut yang telah dibeli oleh pembeli, kemudian ia pekerjakan beberapa waktu. Setelah ia mempekerjakannya, ia menemukan cacat yang sengaja ditutup-tutupi oleh penjual, sehingga pembelipun mengembalikan budak tersebut dan pembeli berhak mengambil uang pembayarannya dengan utuh. Dengan demikian, ia telah mendapat keuntungan berupa seluruh hasil pekerjaan budak tersebut (selama ada di tangannya -ed). Hal ini dikarenakan budak tersebut -sebelum dikembalikan- merupakan tanggung jawab pembeli. Seandainya budak tersebut mati, maka budak itu dihitung dari hartanya (ia yang menanggung kerugiannya).”

Seusai menyebutkan ucapan Abu Ubaid di atas, as-Suyuthi berkata, “Para ahli fikih juga menyatakan demikian. Makna hadits tersebut ialah segala yang dihasilkan oleh suatu hal, baik berupa penghasilan, manfaat, atau suatu benda, maka itu adalah milik pembeli sebagai imbalan atas tanggung jawabnya sebagai pemilik. Karena, andaikata barang yang telah ia beli tersebut mengalami kerusakan, maka kerusakan itu tanggung jawabnya. Oleh karenanya hasilnya pun menjadi miliknya, agar benar-benar keuntungan menjadi pengganti atas kerugian.” (Baca al-Asybah wa an-Nazhair oleh as-Suyuthi hal. 136. Baca juga al-Mantsur Fi al-Qawaidh oleh az-Zarkasyi 1/328, Aun al-Ma’bud oleh al-Azhim al-Abadi 8/3 dan Tuhfaz al-Ahwazi oleh al-Mubarakfuri 3/397).

tqa.awesome said...

Hadith Nabi yang telah dijadikan Kaedah Fiqh menyebut :
أن الخراج بالضمان

Ertinya : "(Bagi mendapatkan) Keuntungan (hasil pelaburan) mestilah dengan menghadapi risiko (bermakna tiada untung tetap dijanjikan dan pelabur mesti menjamin keelokkan barangan yang dijual jika melibatkan jual beli)" (Riwayat As-Syafie, Ahmad, Ibn Hibban, Abu Daud : no 3508 ; Albani : Hasan)

Justeru sebarang pelaburan dengan jaminan pulangan adalah bertentangan dengan kaedah di atas tadi. Selain itu, sebarang pelaburan yang mempunyai elemen seperti ini adalah sebenarnya pinjaman dengan riba. Jaminan pulangan ini menjadikan ia berteraskan konsep pinjaman wang dengan faedah (interest) yang dijamin. Ia adalah haram

nsdahlia said...

apa yg sy fhm, KALAU SALAH BETULKAN.


kalau ikut kaedah kharaj bidhhaman dlm aqad qardh, pemberi pinjaman x blh ambil keuntungan.

cth: ahmad pinjamkan RM1000 kpd kahar utk kahar bukak bisnes goreng pisang. sebab goreng pisang yg kahar buat sedap, maka beliau dpt untung hasil bisnesnya sbyk RM500. kalau ikut aqad qardh, kahar perlu pulangkan RM1000 shj bukan RM1500.


kecuali kalau ahmad bijak, dia gunakan akad mudharabah. bolehla bhgikan hasil keuntungan :)

tqaAwesome said...

oooww okay okay dah dapat tangkap.
hehe
thanks syu~

aku cam paham (bila baca internet) yang xboleh ambil untung lebih tapi nak aplikasi kat hutang tu cam lambat sikit.

so dah paham.

psst: kahar? hihi

SaRaH_AdiBaH said...

yes!sy dah phm2...thnx2.syg korng
ok..
ha..nk tnya, psl contoh2 stiap jenis hadis tu..korang hafal x?(ni ulum hadis)

nsdahlia said...

ur welcome.

tak hfl la sarah.. btw, ulum hadis ppr sujective ke?

tqaAwesome said...

saya tak sentuh lagi ulum hadith.
yupp~ ulum hadith subjective.

SaRaH_AdiBaH said...

wah...korang xsentuh lg ulum hadis???
huhu...saya xsentuh consti lagi...cane ni

tqaAwesome said...

tgh sentuh consti.
pening pening. madam ade upload x slide?
ssh la tanpa slide, aku tak tau nak bace mane satu.
hehe
ke... kite mmg dah dpt slide?

urmm ~_~

SaRaH_AdiBaH said...

mdm dah upload semua kat mylms... yg last2 tu ari, br bg smpai public service kot..
tshy xdpt bkk lg ke mylms?nk sarah sendkn semua yg after tt?
hehe....ari tu, syu ad bg kt sarah...nk x?
i send to ur hotmail ya...

farhana said...

bagus arr korang,...terima kasih2,...

tqaAwesome said...

thnx sara!
ha'ah xleh bkk.
mcm ade virus aje.
huhu
thnksss !!

SaRaH_AdiBaH said...

u r welcome.

nsdahlia said...

sampai situ je ke revision kita?

SaRaH_AdiBaH said...

hehe...syu, agaknya kan..penting x term of contract?hehe, sbb sy agak malas nk baca yg blakng2 tu..

erm, pe kata kita bincang, pe sbnrnya fundamental breach?yg subtopic kt blakng2..
sbb klu bc dr awl, rse mcm dia ulang balik je..lgpn, bkn ke fundamental tu, maksudnya condition ke...so, tentulah breach of condition x dpt exemption kan..ke apa yg cuba diterangkn?
p/s-phm x apa yg sy cuba smpaikn?

tqaAwesome said...

japp.. sarah, tajok terms of contract kah?
ha boleh boleh sgt bincang sbb aku dah lupe balik..
nak join!
wee weeee gile tak kalo aku nak tinggalkan tajok consideration???
panjang dan malas =_____=

tqa.awesome said...

saye ade satu soalan. USUL FIQH.
yang tajok musytarak tu.
part blkg skali (umum musytarak) tu sbnrnye nak cakap pasal ape ye?
huhu tak paham ^_^

nsdahlia said...

baca eh part tu? hahah. malas pulak nak bc part fundamental breach tu and exclusion of liability sebab xde dlm notes mdm. apa kata sarah trgkan sedikit. hihi.


usulfiqh, x bc g ar part tu. nanti ek.

kite bertiga je yg smgt bincang kat sini? yang lain x sudi ke berbincang ngan ktorang...

tqaAwesome said...

hooo berbalik kpd contract tadi. ha'ah aku tak bace gak part tu :D
ikot slide madame.

ok sambung perbincangan.
alamak sarah demam la

nsdahlia said...

ko bce ke interference of goods? ada dlm course outline?

tqaAwesome said...

eh mane belajar la syu.

nsdahlia said...

tu la. tp ada dlm course o/line?

tqaAwesome said...

erh tak pasti tp aku yakin tak masuk!

ahmad said...

terabur r cmni..susah nak phm ape yg dibincang kn..

tqaAwesome said...

any suggestion?

SaRaH_AdiBaH said...

oh, xbc eh yg fundamental tu syu...huhu..bgs2.xyah sy memeningkn kepala...

p/s-tolong doakan sy cepat sembuh ye....blh on9 ni pun sbb br je mkn ubat.

farhana said...

huhu,..sory,,jarang online,,,,balik kampung la,...

tisyai= aku rasa lagi ok kot consideration tu,,dari estoppel,...lagi berbelit,....


korang ulum hadith cam ne?

tqaAwesome said...

oh yeke yana?
takde bukan pe, estoppel tu tajok assignmnt aku so mcm paham sikit2.
yang consideration tu, time kuliah mmg aku tak fokus langsong..
huhu

SaRaH_AdiBaH said...

consideration best kot

tqaAwesome said...

yeke weh?
aduh cam xsempat dah je nak bace.
huhu

tqaAwesome said...

nak tanye, actually sape yang leh terima wasiyyah? i mean non muslim leh kan? sbb takde syarat kena bagi kat muslim kan?

nsdahlia said...

boleh kalau x silap.
cuma dlm inheritance, non-muslim x boleh mewarisi harta..

tqaAwesome said...

okay gotcha.
urm~ aku baru tau yg non muslim leh bagi waqaf tapi tak dapat pahale la. huhu

farhana said...

oh,..ye ke,...ha,ah betul kate syu dlm inheritance,,non muslim tak leh,..sprti dalm kes pe syu,...timah bt abdullah,..dan,.......sambung syu,,hehe

korang ulum hadith kan,,korang hafal ke contoh2 tu,...bnyk sngt2 kot,...

tqaAwesome said...

yup2 timah Abdullah & Majlis agama Islam Wilayah v Lim Ee Seng

Ulum hadith aku tinggal kan dulu. huhuhuhuhuhuhu

nsdahlia said...

ulum hadith dr muka surat 184 smp 225 masuk tak ni? dlm msg yg baru tu xde... byk tuu..

jap, td baru bc ilop. just for clarification.
- wills mmg xley 1/3 no matter what kan, on death bed or not. kecuali dgn consent from the heirs kan?

- wills kpd heirs boleh ke? kalau ikut dalil, xleh. tp kalau dlm application in case, boleh pulak, kalau ada consent from the heirs?

nsdahlia said...

yana, kt x hafal kot cth2 tu. kalau yana larat nak hafal, itu adalah lebih baik bagimu.

boleh x nak hfl takrif etc. je utk ulum hadith? hikhik.

nsdahlia said...

*lebih 1/3

 
SMSU09 © 2010 | Designed by Trucks, in collaboration with MW3, Broadway Tickets, and Blogger Templates