Thursday, June 3, 2010

Memberilah..............

salam....agak2nya dah berjuta kali kot, sarah sebut blog smsu ni dah bersawang..huhu..sedihnya..so, i copy paste artikle from email.huhu..tersentuh hati..just nk share with the rest...


PETIKAN : 'Nota Hati Seorang Lelaki' ( Pahrol Mohd Juoi )
Inilah cerita benar. Cerita benar seorang penulis yang Berjaya. Beginilah kisahnya...

Entahlah apa yang selalu bermain pada fikiran ayah. Apabila saya ingin
pulang kembali ke kota, dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak....

" Ada duit? Minta ayah sedikit.."

Saya masih ingat waktu itu kehidupan saya terlalu sukar. Untuk mendapat
seratus ringgit di dalam poket pada satu-satu masa pun payah. Kalau balik
kampung selalunya duit yang ada hanya cukup-cukup tambang. Mujurlah,
isteri
dan anak-anak saya sudah faham. Alhamdulilah mereka 'sporting' dan tidak
banyak meragam.

"Emak, ayah asyik minta duit. Bukan tak mahu bagi, tapi saya memang tak
ada
duit," Bisik saya kepada emak. Emak seperti biasa, berwajah selamba, sukar
ditembak reaksinya.

" Bagilah beberapa yang ada," cadang emak pendek.

"Takkan 5 ringgit?"

Emak mengganguk.

Saya rasa bersalah untuk memberi ayah wang sebanyak itu. Apalah yang boleh
dibeli dengan wang 5 ringgit....Tapi kerana tidak mahu menghampakan harapa
ayah dan ikutkan cadangan emak, saya gagahi juga memberinya.

Ayah selalunya tersenyum menerima pemberian saya. Tetapi yang mengejutkan
ialah apabila kami sekeluarga berada dalam perut bas dalam perjalanan
pulang
ke kota. Di kocek anak saya sudah terselit wang sepuluh ringgit. Siapa
yang
bagi kalau bukan ayah? 10 tolak 5, saya masih 'untung' 5 ringgit. Geli
hati
mengenangkannya.

Begitulah selalunya tahun demi tahun. Apabila kami pulang ziarah ke
kampung,
saya akan memberi pemintaan ayah. Kengkadang terlupa, tetapi ayah akan
selalu mengigatkan. Akhirnya, saya memang sediakan peruntukan khas untuk
diberikan kepada ayah setiap kali pulang kampung. Kedudukan ekonomi saya
yang masih goyah kekadang hanya mengizinkan wang dua ringgit untuk
diberikan
kepada ayah. Ironinya, ayah tetap dengan pemintaannya dan tetap tersenyum
apabila menerima. Tidak kira berapa jumlahnya. Emak terus-terusan selamba.
Saya masih sukar menandingi ketajaman rasa seorang isteri (emak) dalam
memahami hati suaminya (ayah).

Begitupun setiap kali dalam perjalanan pulang, kocek anak saya akan jadi
sasaran. Kekadang itulah duit pelengkap membeli tiket pulang. Ayah akan
setiap memasukkan duit yang melebihi jumlah saya berikan kepadanya. Saya
tidak mengambil masa lama untuk memahami apa maksud tersirat disebalik
perlakuan ayah itu. Dia meminta wang pada saya bukan kerana 'tidak ada',
tetapi dia ada sesuatu yang lebih besar ingin dicapainya atau
disampaikannya.

Namun, secara bertahap-tahap buku tulisan saya semakin mendapat sambutan.
Bukan itu sahaja, perniagaan yang saya mulakan secara kecil-kecilan
semakin
membesar. Kalau dulu kami pulang ke kampung dengan bas, tetapi selepas
beberapa tahun saya pulang dengan kereta milik sendiri. Saya masih ingat
komen ayah ketika saya pulang dengan kereta kecil Kancil milik kami
sendiri.

"Nanti, besarlah kereta kamu ini...." ujur ayah senyum.

Apapun saya tetap memenuhi permintaan ayah setiap kali pulang ke kampung.
Wang saya dahulukan kepadanya. Dan ayah juga konsisten dengan sikapnya, ada
sahaja wang yang diselitkan dalam kocek anak saya.

" Eh tak payahlah ayah..." sekarang saya mula berani bersuara. Ekonomi
keluarga sudah agak stabil. Malu rasanya mengambil duit ayah walaupun
perantaraan pemberian datuk kepada cucunya. Saya tahu dan sedar,
hakikatnya
ayah hendak memberi kepada saya sejak dulu, tetapi sengaja atau tidak
ingin
saya merasa segan, duit diberi melalui anak.

"Kenapa, dah kaya?" usik ayah. Hendak tak hendak, duit dikocek anak tetap
diselitkannya. Cuma sekarang bezanya, duit itu tidak lagi 'dikebas' oleh
saya. Dan dalam hati, saya mula berasa senang kerana jumlah yang saya
berikan kepada ayah, kini sudah melebihi apa yang mampu diselitkan ke
kocek
anak saya. Tidak semacam dulu lagi, duit pemberian ayah kepada anak saya
sentiasa melebihi duit pemberian saya kepadanya.

Masin sungguh mulut ayah. Tidak sampai tiga tahun, kami bertukar kereta!.
Di
samping menulis, saya menjadi penerbit. Perniagaan semakin rancak. Oleh
sebab bilangan anak bertambah dan keperluan kerja yang meningkat saya
sudah
membeli MPV utuk kegunaan harian. Anak-anak mula menjejak menara gading.
Kehidupan semakin laju dan aktiviti semakin rancak. Namun sibuk sekalipun
saya tetap pulang menziarahi ayah dan ibu. Anehnya ayah tetap memberi
kepada
anak saya walaupun kini saya telah dikenali sebagai korporat yang berjaya.
Rupa-rupanya, ayah memberi bukan kerana kekurangan atau kelebihan kami,
tetapi dia MEMBERI KERANA ALLAH. Mencontohi Allah al-Wahhab itu!

Anda ingin tah apa pesan penulis itu kepada saya? Ya, mari kongsi bersama
:

" Kini aku benar-benar faham bahawa ibu ayah yang tua bukan beban dalam
kehidupan di dunia, lebih-lebih lagi dalam kehidupan di akhirat. Mereka
bukan 'liabiliti' tetapi sebenarnya aset untuk kita (walaupun istilah itu
sebenarnya kurang atau tidak tepat kerana ibubapa bukan benda). Rugi betul
siapa yang mempunyai ibu bapa yang telah tua tetapi mengabaikannya
.

"memberi kepada ibu bapa hakikatnya memberi kepada diri sendiri. Walaupun
itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan
pulang kepada kita semula. DOA MEREKA MUSTAJAB. Harapan mereka kenyataan.
Kasih mereka bekalan. Benarlah sepertimana sabda Rasulullah s.a.w,
keredhaan Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa."

Baiklah, inilah sebenarnya rahsia 'perniagaan' yang jarang-jarang
diperkatakan oleh tokoh korporat. Juga tidak pernah ditulis dalam
mana-mana
buku perniagaan. Masih punya ibubapa? MEMBERILAH KEPADA MEREKA. Tidak ada?
Tidak mengapa, memberilah kepada anak-anak anda. Tidak ada juga?
Memberilah kepada sesiapa sahaja. Kita sentiasa berfikir untuk memberi.
Memberi kepada orang lain bererti memberi kepada diri kita sendiri walaupun
itu bukan maksud kita ketika mula memberi!



p/s-tp nnti jgn tersalah niat plak tau, beri duit kt parent sbb nk kaya cepat ke..heheee..kan tshy kan?

17 comments:

nusana nosa said...

yup, memberilah..
semakin byk kita memberi kpd org, semakin byk yg kita dpt..
semakin kita dikasihi & dihormati..
memberi bukn sekadar duit, tp bleh juga dlm bentuk senyumn.. am I right??

SaRaH_AdiBaH said...

yes u r rite..
tpkn..klu sekadar memberi senyuman, sedangkn kita lebih mmpu memberi yg lain...kan lagi bagus...membantu ummah islamiyah gk..kn2?

nusana nosa said...

yup, you're right too..
tp dlm konteks duit jpa xmasok ni, kita bg rm1 je la ea??
ha3~ ^_^

SaRaH_AdiBaH said...

bagi rm1?

hehe...klu melihatkn cerita asal cerpen ni kn...psl memberi kpd ibu bapa lillahi taala..insyaALLAH..rm1 pun blh..

erk, keen jumpa parent kn hujung minggu ni...blh lah memberi dr sudut, tolong masakkan lunch ke.hehe...anda kn pakar dlm memasak..hehe

nusana nosa said...

pkr la sgt..
tngok la ada pe..
ibu i ske mkn lobak putih msk air..
yg 2 mmg i fasih msk..
ha3~

SaRaH_AdiBaH said...

heheh,..ckp psl makann..teringat sayur air yg pernah sarah msk time mama sakit..(syu tahu apa yg jadi kt sayur tu)..dan ayam kicap sarah..hehe..(yg ni ain hazram tau kesudahan ayam tu)..lalala...apa2 pun, memasak is not my specialty..hehe...selalu fail..kne memberi dr sudut yg lain lah..lalaaa,,

nusana nosa said...

sbb 2 i nk cari suami chef..
tp u all xbg..
u all kata chef xmemasak kt rumh.. hu3~ T_T
xpe la, at least yg pndai msk la..
nnti ujung2 minggu xpyh i msk..
rehat plak.. ^_~
ha3~
joking~~

SaRaH_AdiBaH said...

eh budak ni..org ckp xnk percaya...my cousin a chef..he never cook at his home...lgpun kesian tau chef zmn skrng ni...kadang2 klu keje kt hotel2, terpaksa msukkn arak dlm mknn..bersubahat.kesian.tu what my cousin told me lah..hehe(actually, he told my sis.,.i tumpang dgr je)

oit.,kinah..kita dah tersasar jauh dr topik asal ni..hehe.balik kepangkal jalan.jom!

bagai ikan haruan kembali ke jeti, jom kita borak xhenti2.,.
hihihi

nusana nosa said...

ha3~
biar la t'sasar..
lgpon dh lama post xdikomen dgn byk cmni.. ha3~

ow ea??
cm2 k??
btw, semua keje ada cbrn cm2..
hu3~
tp kn, ustaz alsp kita aritu kata, dak2 yg bljr kt jordan pndai msk kn?? *wink2* 0_O

SaRaH_AdiBaH said...

oit keen!mendalam maknanya tu..heheee

nusana nosa said...

mkna 2 mmg mendalam..
tp xde la smpai jd hrpn..
cuma apply kn apa yg ustz ckp je..
ha3~ *wink2*

(aRe-TiCk) said...

saya sangat pelik..
kenapa keen slalu membicarakan atau memperkatakan apa2 y berkaitan kahwin, suami o etc..
aik...sudah mau kawen ka???keen...keen..hehe

nusana nosa said...

tidak2..
bukn sy.. sy tamau lg.. sy mau tunggu si kakak2 dahulu.. hohoho~

SaRaH_AdiBaH said...

salam.kak atiq, jgn percaya kata2 keen tu..haha..dia mmg ada gaya nk langkah bendul tu..
keen, xpe, nnti jgn lupa eh..klu langkah bendul, kena bg sorang satu cincin ye..

tqa said...

tompang lalu.

SaRaH_AdiBaH said...

ye..lalu2..tol jgn lupa byr

cZar_iNa said...

alamak.terlambat sudah.wee~

tp xp kan..at least memberi komen.huwahaha

 
SMSU09 © 2010 | Designed by Trucks, in collaboration with MW3, Broadway Tickets, and Blogger Templates